A mai nap a 200 éve született Erkel Ferencről szólt, ez adta az ötletet, hogy idemásoljam, mit írt a rádiósok kézikönyve a Himnuszról:
Legfontosabb nemzeti zenés jelképünk a Himnusz. A romantika idejéig két egyházi
himnuszt tekinthetünk elõzménynek: a pápai himnuszt és/vagy a Boldogasszony-anyánk kezdetû népéneket. Mindkét egyházi ének csak a katolikus felekezetre jellemzõ, a protestáns egyházak hasonló jellegû szokásáról nem tudunk. 1845-ben merült fel, hogy Kölcsey 1823-ban írt többrétegû költeményét, mely egy 16. századi protestáns prédikátor szerepében szólal meg, megzenésítve országos jelképpé kellene tenni. A pályázatot Erkel Ferenc nyerte meg, s a nemzeti ima innen kezdve terjedt el, 1848/49-et leszámítva majd csak 1867-tõl tölti be mai feladatát. Rákosi Mátyás Kodályt többször felszólította, hogy írja át, vagy készítsen újat, de a mester mindig csak annyit mondott: „Á, jó nekünk ez a régi is!” Erkel imája eredetileg is zenekarra és kórusra íródott, de nagyon erõsen magán viseli az énekjelleget, ezért könnyû énekelni. A világ négy legszomorúbb nemzeti himnuszának egyike (többi: chilei, portugál és az izraeli). A Himnusz jelentõségét szemlélteti, hogy az 1930-as években az utcára vonuló tüntetõk a csendõrök kardlapozása közben énekelni kezdték, mire a kivezényelt karhatalom vigyázzban hallgatta és énekelte végig. Ellenpélda, hogy az 1946-85 közötti idõszakban azokat a tanárokat, akik elénekeltették egy óra alkalmával, bejelentés nélkül, állásukból elmozdították, és olykor még öngyilkosságba is kergették. Ma gyenge hangon, nyöszörögve, kelletlenül éneklik a legtöbben, ha egyáltalán hajlandóak erre.
Köszönöm.
VálaszTörlésÉrdekes ismertető. Köszönöm.
VálaszTörlés