2011. június 21., kedd

‪A Villanykörte Összeesküvés - A Tervezett Elavulás története‬‏

http://youtu.be/UmatL75dO3c
Tanulságos dokumentumfilm arról, hogy hogyan tervezik bele a különböző termékekbe azt, hogy ne legyenek túl sokáig használhatók. A máig tartó történet az 1920-as években kezdődött, amikor az izzólámpák élettartamát a nagy gyártók összefogásával kötelezően 1000 órában határozták meg, ez a mai napig is így maradt. (53 perc)


A Phoebus kartellt többek között az Osram, Philips, Tungsram és a General Electric alapították, hogy ellenőrizzék az izzók gyártását és értékesítését.
A kartell jelentős lépés volt a globális gazdaság kialakulásában, mivel bevezette a termékek nagy volumenű tervezett elavulását.

Részletesebben itt lehet olvasni róla (angolul):
http://www.greendump.net/tag/phoebus-light-bulb-cartel

18 megjegyzés:

  1. Már régen sejtettem, mindennek a villanykörte az oka:):):)

    VálaszTörlés
  2. A lámpánál elakadtam. http://www.roadsideamerica.com/story/28990

    Könnyű úgy 100 évig égni, hogy közben nem kapcsolták ki-be. Másrészt az üvege és az izzószála is vaskos, ezért sem ég ki. Azt ne felejtsük el, hogy az előzőek ellenére a lámpa csak néhány wattos, alig ad valami fényt. Ezt komoly hiba összehasonlítani egy mai villanykörtével.

    Amúgy a tervezett elavulást létező dolognak tartom nagy szériák előállítása esetén, csak azt nem egy ilyen hatásvadász, leleplező filmmel kellene bemutatni. Megjegyzem, léteznek drága árucikkek, melyek elhasználódási ideje hosszú.

    Csak azt tudnám, mitől működik még mindig tökéletesen a használtan vett tíz éves Minolta PagePro lézernyomtatóm? :)

    VálaszTörlés
  3. Figyelmetlenek voltak a gonoszok és csináltak egy jót, amire véletlenül Te tettél szert:)
    Fogyasztói társadalom - a profi éhség, tehát silányat és sokat.
    vettem egy napozóágyat. 80 kg a terhelhetőség, 75 vagyok, pillanatok alatt összeszakadt. Megnéztem az anyagát, 30 kg-ot nem mertem volna ráírni. Se heggeszteni, de még forrasztani sem lehet.
    Egyébként merem állítani, a villanykörte a fogyasztói társadalom egyik legjobb terméke volt, addig még a kommunista Kína meg nem mutatta a kapitalista világnak hogyan kell mindenből sz......... csinálni.

    VálaszTörlés
  4. Én nem csinálnék ebből kommunista-kapitalista kérdést. A kommunistából kapitalistává lett Kína már eddig is sok meglepetéssel szolgált, és talán még több várható tőle a jövőben. Egyébként a véleményem az, hogy az 1000 óra egy ésszerű kompromisszum. Könnyen lehet bármelyik izzóból többszázezer órát égő csodalámpát csinálni, ehhez mindössze annyit kell tenni, hogy a 230V-os hálózati feszültség helyett 200, vagy 180 V-ra kell kapcsolni. Ilyenkor az élettartam exponenciálisan megnő, de ennek az az ára, hogy kevesebb fényt ad. Fordítva is igaz: már 5% túlfeszültség felezi az élettartamot. De ha valamelyik gyár mondjuk 250 V-ra méretezi az izzószálat, akkor normál hálózati feszültségen is készen van az örökké égő lámpa, csak győzzük fizetni a villanyszámlát.

    VálaszTörlés
  5. Én is így gondolom András. De ez minden termékre igaz. Az ésszerű elavulás viszi előbbre a tudományt, a technikát és a technológiát. Ez kényszeríti ki a modernebb, takarékosabb (a szebbről most nem beszélek) technológiára való váltást azoknál is, akik egyébként elégedettek az éppen használt termékkel.
    Nekem az "egyszer használatos" tartós fogyasztási cikkekkel van bajom. Miért olcsóbb újat venni mint egy panelt cserélni? Javítani? Miért nem maradhat a "kasztni"? Azt miért kell mindig újragyártani? Miért nem lehet a belsőt, a lényeget cserélni, illetve miért kell eleve kizárni ennek a lehetőségét?
    Az anyagok újrahasznosítása rendben van, de az is újabb energiát, segédanyagokat stb-t igényel. Környezetszennyezés az is. Amennyiben a külső maradna, a belsőt cserélnénk, akkor legalább a külsővel kapcsolatos újabb károk mérsékelhetőek / elkerülhetőek lennének. Szerintem legalábbis.

    VálaszTörlés
  6. A vállalkozások érdeke az, hogy tokkal-vonóval cseréljük a termékeket. Így nagyobb a profitjuk, hiszen minden egyes alkatrészt megveszünk - egyetlen cseréje helyett.
    Csak jogszabályok útján lehet őket ettől eltérő álláspontra kényszeríteni, az viszont működhet. Jó példa erre a mobiltelefonok töltőjénél az egységes USB csatlakozó. Így nem kell minden telefonhoz új töltőt venni (és a régit kidobni).

    VálaszTörlés
  7. Ilyet még nem is láttam. Ez így nem csak számítógéppel tölthető?

    VálaszTörlés
  8. Pontosan ezért akadtam el a lámpánál. Nagyon jól leírtad a lényeget.

    VálaszTörlés
  9. Az én telefonom már ilyen (kb. fél éve vettem). A csatlakozó kábel mellé van egy USB csatlakozós adapter "fej", amit be kell dugni a normál konnektorba. Bármelyik ilyen telefon tölthető vele. Persze, lehet számítógépen is tölteni, de 230-ról is.

    VálaszTörlés
  10. Á, értem, köszönöm! Nem vagyok jártas a kütyük világában. Ez tényleg egy jó szabványosítás.

    Nem akarok kötözködni, de a blog kapcsán megkérdezhetem, hogy miért vettél másik telefont?

    VálaszTörlés
  11. Tényleg jó változás.

    A réginél előfordult, hogy vagy én nem hallottam a másik felet, vagy ő nem hallott engem, és újra kellett hívnunk egymást. Úgy 4-5 éves készülék volt. Az új telefonnál már nincs ilyen, de hozzá kell tennem, hogy szolgáltatót is váltottam. (Pannonról Vodára)

    VálaszTörlés
  12. Nekem is usb csatlakozós telkóm van, csak az vele a baj, hogy a zsinór egyik végén szabványos usb csatlakozó van, ami tényleg belemegy a töltőbe is, meg a számítógépbe is, csak a másik végén van egy olyan spéci dugó, ami a telefonon kívül sehova máshová nem jó. Így most egymás mellett lógnak a fűtéscsövön a gépem mellett az usb zsinórok, az egyik a telefonhoz, a másik a fényképezőgéphez, a harmadik a wifi adapterhez jó.

    VálaszTörlés
  13. Igen, a cégek nem tudnak kibújni a bőrükből. Beidegződött náluk az inkompatibilitás.

    VálaszTörlés
  14. Így viszont semmit nem ér az egész.

    VálaszTörlés
  15. Magát az adaptert nem kell cserélni, csak legfeljebb a zsinórt. Szerintem a telefonban lévő csatlakozó is hamarosan egységes USB lesz, csak a cégek még szerencsétlenkednek.

    VálaszTörlés
  16. Ilyen USB-és hálózati adapterem nekem is van, mellé pedig egy olyan vezeték, amelynek a másik végén cserélni lehet a különféle formájú csatlakozókat -- kb. 10 féle - attól függően, hogy milyen típusú mobilt, (Sony Ericsson, Samsung, Nokia stb.) mp3 lejátszót, ipod-ot szeretnénk tölteni.

    VálaszTörlés