Első
tapasztalatok
Amikor elkezdtem dolgozni, az osztály 3 csoportra oszlott: a
fényforrás, a lámpatest, és a fejlesztési csoportra. A
fényforrás csoportot Tyukodi Istvánné, Marcsi, a lámpatestet
Dalmadi Tamás vezette, a fejlesztési csoportnak emlékezetem
szerint nem volt kinevezett vezetője. Én a lámpatest csoporthoz
kerültem, ahol Gönczi Bertalan, Hoboth Edit és Sándor Andrásné,
Ágota voltak a közvetlen kollégáim. A csoportba tartozott még
Schwanzer Nándorné, Márti is, de amikor én beléptem, ő gyesen
volt, és csak később jött újra vissza.
Kezdetnek a kezembe nyomták a vaskos lámpatest szabványt, hogy
olvasgassam. Életemben akkor láttam először szabványt. Az
osztályon akkoriban kevés mérnök dolgozott, a csoportvezetők
egyike sem volt az. A műszerezettség az ötvenes évek szintjén
állt: fekete bakelitházas, mutatós volt- és ampermérőket
használtunk. Ellenállást Wheatstone-hidas műszerrel mértünk. A
melegedésmérés valamivel korszerűbb volt, magát a mérést
vékony huzalátmérőjű Ni-CrNi hőelemekkel végeztük, a
műszerhez egy többcsatornás mérőhely átkapcsoló is tartozott.
A fénylabor felszereltsége korszerűbb volt. Volt egy 5 m-es
optikai padunk (ami a mai napig használatban van), egy sorozat Osram
etalonlámpánk, fénymérésre az emberi szem érzékenységének
megfelelően szűrőzött szelén és szilícium fényelemeket használtunk.
A kisebb lámpatestek, főleg autólámpák fényeloszlás mérésére
volt egy kisebb forgató állványunk (szaknyelven: goniométer).
Autólámpa fényeloszlás mérése (Berta Csaba)
A nagyobb lámpatestek fényeloszlás mérését először külső
helyszínen, az EKA gyár fénylaborjában végezték egy
candelograph nevű készüléken, ami fényérzékeny fotopapírra
rögzítette a fényeloszlási görbéket. Amikor én odakerültem,
már volt egy saját fejlesztésű goniométerünk is, ez
polárkoordinátás milliméterpapíron rögzítette a görbéket,
amiket később kézzel skáláztunk be. Mindig problémát okozott,
hogy az autófényszórók fényeloszlását az előírások szerint 25 m távolságból kell mérni. A pince összes helyiségét
egybenyitva sem jött ki ez a távolság, ezért egy falat áttörve
a szomszédos raktárban kellett elhelyezni az érzékelőt. A lámpák
által kisugárzott fény mennyiségét, az úgynevezett fényáramot
belülről matt fehérre festett gömbökben (integráló, vagy
Ulbricht-gömbökben) mértük.
Izzólámpák fényárammérése (Szojka Tibor)
A kisebb fényforrásokhoz volt egy 0,5 és egy 1 m-es átmérőjű
gömbünk, de ezekkel nagyobb lámpatesteket nem lehetett mérni,
ehhez legalább 3 m-es gömbre lett volna szükség. Egy ekkora
gömböt már csak helyhiány miatt sem tudtunk volna felállítani,
ezért csak egy 30°-os gömbcikket készítettünk el, ezzel 12
rész-mérésből tudtuk meghatározni a lámpatestek hatásfokát.
Csarnokvilágító lámpatestet szerelek fel a hatásfok mérő
gömbcikk közepére.
A sugárzások spektrális eloszlásának mérésére egy
fotoelektron-sokszorozóval egybeépített kettős monokromátort
használtunk, a színmérés a Somkúti-féle színmérővel történt.
Az autólámpák belső méreteire igen szigorú előírások
vonatkoznak, ezek betartását egy nagyméretű mérőmikroszkóppal
ellenőriztük.
Mérőmikroszkópos vizsgálat
Így dolgoztunk
A vizsgálatok eredményeit kézírásos jegyzőkönyvekben
rögzítettük, és minden osztálynak volt egy gépíró
adminisztrátora, aki 4 példányban, indigóval legépelte ezeket,
miután a csoportvezető jóváhagyta a kéziratot (két példányt
kapott a megrendelő, egy-egy példány pedig a csoport és az
osztály irattárba került). Sokszor előfordult, hogy annyi gépelni
való gyűlt össze, hogy nem győzték a munkát. Ilyen esetekre
voltak olyan gépírónők, akik nem tartoztak osztályhoz, és így
adminisztrációs feladataik sem voltak. Fregoli-gépírónőknek
hívtuk őket. A legépelt jegyzőkönyvet visszakaptuk átolvasásra,
és nem egyszer előfordult, hogy a gépelési hibák miatt újra
kellett gépelni néhány oldalt.
Szortírozom a legépelt jegyzőkönyv oldalait
Ha a gépelés rendben volt, az ügyintéző szignózta, a
csoportvezető és az osztályvezető pedig aláírta a jegyzőkönyvet
és az annak alapján kiállított Minősítő iratot. Amikor a
vizsgálati eredmények rendben voltak, akkor azonnal ki lehetett
postázni a megrendelőnek. Ha eltérés volt az előírás és az
eredmény között, akkor mérlegelni lehetett, hogy az eltérés „az
élet- és vagyonbiztonság szempontjából” elfogadható-e vagy
sem. Itt óhatatlanul bejön a képbe a szubjektivitás, ezért ilyen
esetekben mindig a Műszaki Tanács elé kellett vinni a kérdést. A
tanács neve később Minősítő Tanácsra változott, az üléseket
kedd délelőttönként tartották. A tanács az igazgatóból, a
főmérnökből vagy főosztályvezetőkből, és az
osztályvezetőkből állt.
Köszönet a közzétételért :-)
VálaszTörlés